Opiskelijoiden matkaraportti Euroscolasta - 22.5.2023

YH07-ryhmä lähti Helsinki-Vantaa lentokentältä matkaan aamuyöllä klo 4.50 kohti Frankfurtia. Matkan alkufiilikset olivat väsyneet ja jännittyneet, mutta odotimme reissua innolla.

Laskeuduimme helteiseen Frankfurtiin, jonka jälkeen tarvoimme hikipäissämme bussille. Ensimmäisenä etappina Bundesbankin rahamuseo. Pääsimme oppimaan talouden historiasta interaktiivisesti eli esittelimme pareissa rahan historian vaiheita koko ryhmällemme. aiheina olivat muun muassa Saksan hyperinflaatio, pankkitoiminnan synty ja tulppaanikupla. Wall Streetin pörssiromahduksen 1929 seurauksena kansallissosialistit pääsivät valtaan Saksassa. Opimme muun muassa tunnistamaan väärennettyjä euroseteleitä ja talouden merkittävistä henkilöistä, kuten Jakob Fuggerista ja rahan isästä Lyydian kuningas Kroisoksesta.

Museossa pääsimme kokeilemaan uusia asioista kuten hipelöimään 12kg kultaharkkoa. Tämä oli tärkeä kohde, koska Saksa on Euroopan finanssikeskus eli kansainvälisten pankkien luotto- ja rahoituslaitosten keskittymä.

Ennen bussimatkaa Ranskan Strasbourgiin pysähdyimme Frankfurtin vanhaan kaupunkiin, jossa söimme lounaan

Frankfurtissa ilma oli hiostava ja kuuma (jopa 28 astetta), mutta kaunis ja kirkas. Lounaan jälkeen suuntasimme bussilla kohti Strasbourgia. Matka kesti noin kaksi ja puoli tuntia, jonka aikana ehti hyvin nukkua edellisenä yönä menetettyjä yöunia sekä valmistautumaan tulevaa koeviikkoa varten. Matkalla ylitimme majesteettisen Rein-joen, joka on toiminut Saksan ja Ranskan rajana vuodesta 1648 asti. Yhtäkkiä olimmekin jo Strasbourgissa, veimme matkatavarat hotellille ja lähdimme vaeltamaan keskustan läpi kohti jokilaivaristeilymme lähtölaituria. Ennen jokilaivaan nousua kisasimme leikkimielisesti omissa joukkueissa kerraten aamupäivän rahamuseon aiheita. Yksi kysymys kuului näin: kuinka monta prosenttia yhdysvaltalaisista omisti osakkeita vuoden 1929 pörssiromahduksen tapahtuessa? Vastaus on 25%!

Jokilaivaristeilyllä näimme vaikuttavan Vaubanin padon, joka rakennettiin 1600-luvulla padoksi, sillaksi ja puolustukseksi. Pääsimme myös fiilistelemään jo pääpäivän tunnelmia nähdessämme Euroopan parlamentin rakennuksen laivasta käsin. Risteilyn jälkeen ryhmämme polut hajaantuivat, kun alkoi vapaa-aika. Illalla syötiin hyvää ruokaa, tehtiin ostoksia ja nautittiin Strasbourgin arkkitehtuurista. Sitten mentiinkin jo nukkumaan odottaen innolla mitä huominen toisi tullessaan.